Kuidas toimub suure ettevõtte kolimine?

Olen oma töös kokku puutunud ettevõtete juhtidega, kes ei oska hinnata, kaua võtab aega firma kolimine ja uue hoone ehitus vastavalt nende vajadustele. Nad ei peagi seda teadma, sest selleks on kinnisvarabürood ja maaklerid, kirjutab Uus Maa Kinnisvarabüroo äripindade juhtivmaakler Fred Linnukütt.

Ärikinnisvara, Bürooruumid, Büroopinnad, Ettevõtte kolimine, Fred Linnukütt, Firmade kolimine, Kuidas kolida ettevõtet?

Aga kuna on olnud juhuseid, kus otsitakse 2000 - 3000-ruutmeetrist uut kohta mõnekuulise etteteatamisega, siis tuleks veidi selgitada, miks see pole reaalselt teostatav ja kuidas suuri üüripindu tegelikult peab planeerima.

Selleks, et mõista, mida tähendab tootmisettevõtte või suurema lao kolimine, peame alustama päris algusest. Vaatleme planeerimist kinnisvarasektori vaatevinklist ning selleks toetun oma aastatepikkusele kogemusele.

Sissejuhatuseks olgu öeldud, et kogu protsessi vältab 1,5-2 aastat.

Kuidas kõik käib?

Esmalt kaardistan ettevõtte vajaduse, mis tähendab, et kohtun selle juhiga ning kuulan ära kõik ideed ja soovid. Vajadus seisneb väga paljudes detailides nagu näiteks kolimisaeg ja selle valiku põhjus ning sihtkoht ja miks just sinna. Kas valikuid võiksid mõjutada logistika ja tööjõud, kas tegevusala tähendab suurt elektritarbimist jne.

Kui üldjooned on paigas, siis läheme detailsemaks. Esitatavad küsimused on järgmised:

Milline on ruumivajadus ruutmeetrites,

kui palju vajatakse elektrivõimsust,

palju on töötajaid, mis tingimused neile ja kuidas hoones jaotuvad,

palju vajatakse parkimiskohti,

kuidas toimub kauba laadimine,

millised on hoonele esitatavad spetsiifilised nõuded nagu suruõhk, kohtväljatõmbed, ruumi kõrgus, valgustus, tuletõrjesüsteem, side, läbipääsusüsteemid jne.

Eelmainitu ning lisanõuete kohta on olemas vastav nimekiri, mille ettevõtte juht koos oma inimestega ära täidab. See annab talle endale ja tulevasele üürileandjale väga selge pildi, mida on vaja ehitada ning mis võiks hakata üürihinda mõjutama.

Ajaliselt näeb kogu protsess välja selline:

1-2 nädalat kaardistab ettevõte enda vajadusi, sest lähteülesanne meie poolt on väga põhjalik.

2. nädalal saadame selle põhjal välja päringud arendajatele.

2-4. nädalal saame pakkumised kätte.

5-6. nädalal tutvub ettevõtte juhtkond pakkumistega, võrdleb, käib objekte vaatamas ja teeb esmase valiku.

6. nädalal saavad väljavalitud pakkujad tutvuda ettevõttega ja teha nädala jooksul korrigeeritud pakkumised.

7. nädalal teeb ettevõte uue valiku ja jätab sõelale sobivad pakkumised, millega seoses hakatakse lepingutingimusi arutama.

8.-10. nädal kulub läbirääkimistele, mille tulemuseks on väljavalitud pakkujaga lepingu sõlmimine.

Nõndaks, siiani on kulunud 2,5 kuud. Ning alles nüüd hakatakse projekteerima ja ehitusluba taotlema. See võtab aega, sõltuvalt omavalitsusest, 4-7 kuud. Ehitus kestab 9-12 kuud. Ja kokku kulubki 1,5-2 aastat.

Pean toonitama, et kogu protsess võib piirduda ka ühe aastaga, aga samas võib olla ka hoopis pikem. Väga palju aitab kaasa, kui ettevõte juht teeb kiireid otsuseid nende eeltoodud nädalate sees ja projekteerimise faasis.

Juhul, kui ettevõte peab kooskõlastama oma kolimisplaanid välismaal viibiva juhtkonnaga, tuleks nad viia asjadega kurssi võimalikult varakult. Tihti võivad sellises suhtluse puhul esineda erinevad protseduurilised reeglid, mis on suures organisatsioonis paika pandud ning võivad kokkulepete saamise protsessi aeglustada.

Samuti on hea endale valida ainult üks koostööpartner kinnisvarabüroodest, läbi kelle kogu info jookseb. Maakler on selles protsessis ettevõtte juhi “parem käsi”, kes kanaliseerib ja koondab kogu vajaliku info vajadusel lühiformaati, toob turuinfot ja võrdlustehinguid, mis kõik aitavad juhil kiiremini ja paremaid otuseid teha. Maakler hoiab ära üleliigsed kõned arendajatelt ning edastab vajaliku info kokkulepitud ajal juhile, et tal jääks aega tegeleda oma põhiülesande – ettevõtte juhtimisega.

Seega, uue sobiva lao- või tootmispinna saamine on võrreldav oma maja ehitamisega, mis on pikk ja väga paljusid erinevaid nüansse hõlmav protsess. Ja kuigi vahest võib tunduda, et mõne olemasoleva pinna üürimine on lihtsam, siis tegelikult saab ruttu selgeks, et kellegi teise vajaduste ja soovide järgi ehitatud ruumikompleks ei vasta mitte kuskilt otsas teie ettevõtte vajadustele.

Parem teha see pikk protsess koos heade abilistega läbi ning ülejäänud aeg kulutada firma põhitööle ja selle arendamisele.

 

Mustamäel valmis uus 202-kohaline parkla

05.12.2018

alt
alt

Kaamos alustas 10-hektarilise Avala ärilinnaku arendamist

05.12.2018

Sarnased uudised

alt

2019: büroode hinnad kasvavad, kaubanduskeskustest lastakse õhk välja

alt

Efteni kolmanda fondi üüritulu kasvas novembris 695 000 euroni

alt

Pihlakodu ehitab Tabasallu moodsa 200-kohalise eakate kodu

alt

Kinnisvarahaldusfirma ISS müüb oma 1500 töötajaga Eesti äri

alt

Kaamos alustas 10-hektarilise Avala ärilinnaku arendamist

alt

Citycon: ostukeskused arenevad platvormideks

alt

Tallinn ja Viru Keskus plaanivad Viru hotelli esist ala arendada

alt

Pärnus valmis 1,7-miljonine Riia ärimaja

alt

Leedu ettevõtja plaanib Eha Keskuse asemele ehitada hotelli

Kõige populaarsemad

1

Selgusid kinnisvaraportaali City24 Aasta Tähed 2018

2

Heiti Hääl hakkab Koplisse arendama 10-hektarilist äri- ja elurajooni

3

2019: büroode hinnad kasvavad, kaubanduskeskustest lastakse õhk välja

4

Pihlakodu ehitab Tabasallu moodsa 200-kohalise eakate kodu

5

Millega arvestada oma maja ehitamisel?

6

Efteni kolmanda fondi üüritulu kasvas novembris 695 000 euroni

Toimetaja valik

alt

MTA ja Airbnb sõlmisid üürileandjaid puudutava kokkuleppe

alt

Maaüksuste piiride korrastamine muutub maaomanikele lihtsamaks

alt

Eestis on kinnisvaratehingud jätkuvalt maailma soodsamate seas